Liceenii se joaca serios despre viata de familie
În foto Adina Picu Vulpaşin, voluntar al Fundaţiei Tineri pentru Tineri, testează cunoştinţele despre sănătatea reproducerii ale concetăţenilor ei şi îi răsplăteşte cu prezervative.
“Femeile pot împrumuta anticoncepţionale dacă nu le au pe ale lor”, citeşte tânărul de pe bilet şi apoi ridică ochii întrebător. “Cred că da”. Adina Picu Vulpaşin, voluntar al Fundaţiei Tineri pentru Tineri, zâmbeşte şi îi dă răspunsul corect: “De fapt, nu. E de preferat să nu ia deloc în ziua respectivă, decât să ia anticoncepţionalele altcuiva, chiar dacă sunt aceeaşi marcă.” Apoi îi mulţumeşte că s-a prins în joc şi îi oferă un prezervativ şi câteva pliante despre contracepţie, folosirea prezervativului şi prevenirea infecţiilor cu transmitere sexuală.
Adina, elevă în clasa a X-a, şi alţi 20 de voluntari de la Fundaţia Tineri pentru Tineri, filiala Mehedinţi, s-au împrăştiat pe una dintre cele mai cunoscute artere pietonale din Severin şi intră în vorbă cu tinerii. Ei le testează cunoştinţele despre sănătatea reproducerii provocându-i să răspundă la întrebări scrise pe bileţele de hârtie. Celor care nu ştiu, le spun răspunsul corect. Tuturor, însă, le dau câte un prezervativ şi pliante cu informaţii utile. Într-o acţiune-fulger de 30 de minute ei reuşesc să vorbească cu peste 200 de tineri, să îi înveţe lucruri noi şi să îi îndrume către surse serioase de informaţii privind sănătatea reproducerii.
“Desantul” este doar una dintre activităţile prin care Fundaţia Tineri pentru Tineri contribuie la îmbunătăţirea cunoştinţelor despre sănătate ale tinerilor. 50 dintre voluntari, cei mai mulţi fiind liceeni, au fost instruiţi ca educatori şi predau în 11 licee din Severin şi din judeţ modulul opţional de “Educaţie pentru viaţa de familie”, un program al Fundaţiei Tineri pentru Tineri finanţat de Fondul ONU pentru Populaţie. Principiul de bază al programului este că adolescenţii preferă să se informeze despre subiectele tabu de la colegi şi din media, şi nu de la profesori sau părinţi. Programul le oferă posibilitatea de a se informa de la colegi, însă de la cei special instruiţi, care pot să le răspundă corect la întrebări. Programul se bucură de susţinerea Inspectoratului Şcolar Judeţean.
În foto elevii clasei a XI-a H din Liceul Pedagogic învaţă noţiuni de sănătatea reproducerii prin jocuri serioase.
Modulul “Educaţie pentru viaţa de familie” are mai multe componente menite să îi pregătească pe adolescenţi pentru toate provocările relaţiilor sociale şi personale: Autocunoaştere şi comunicare, Comunicarea despre sexualitate, Valori şi luarea deciziilor, Anatomie şi fiziologie, Contracepţie, Sarcină şi parentalitate, Infecţii cu Transmitere Sexuală, HIV/ SIDA, prevenirea consumului de substanţe.
Orele sunt atipice pentru o şcoală tradiţională: tinerii se joacă, sar, strigă, argumentează pro şi contra unui enunţ sau construiesc sistemele reproducătoare feminin şi masculin din plastilină, morcovi şi baloane. Jocurile nu sunt foarte diferite de cele ale copilăriei şi au ca scop familiarizarea tinerilor cu noţiuni noi şi delicate, într-un mod cât mai prietenos. De asemenea le dau posibilitatea să înveţe cum să ia decizii şi să facă faţă presiunii anturajului sau să poată spune nu.
Reacţia elevilor este pe măsura atenţiei care li se acordă. “Chiar învăţăm lucruri noi, pe care nu aveam de unde să le aflăm. Nici măcar la Biologie nu ni se spune foarte clar cum funcţionează sistemul reproducător la oameni”, spune Oana Maria Boldici, una dintre elevele de la clasa a XI-a H a Liceului Pedagogic, unde tocmai s-a desfăşurat o oră de “Anatomie şi fiziologie”. “Colegii noştri sunt foarte deschişi să înveţe, la orice clasă de liceu”, apreciază “educatoarea” Cristina Ciolan, clasa a XII-a, care este tot voluntară a Fundaţiei Tineri pentru Tineri şi a ţinut cursul alături de Adina Picu Vulpaşin. “Cei de clasa a IX-a sunt mai jenaţi la început şi, în general, primele două minute sunt mai grele, până ne învăţăm cu limbajul, dar apoi decurge totul natural. Iar părinţii se simt uşuraţi că nu mai trebuie să le spună ei toate lucrurile acestea.”
Alte articole
Prezervativul
Este o învelitoare din latex, închisă la unul din capete, care acoperă penisul în timpul contactului sexual. Eficienţă: 85-98% (depinde de corectitudinea folosirii) Acţiune: Colectează sperma împiedicând contactul ei cu organismul femeii. Avantaje: PrezervativulUşor...
Dezvoltarea la Baieti
Pubertatea - secvenţa maturării din timpul pubertăţii este previzibilă dar viteza la care se va produce e foarte variabilă. În general, debutul pubertăţii se face între 10-14 ani. Debutul pubertăţii este cu 2 ani mai târziu la băieţi decât la fete. Debutul pubertăţii...
Metode contraceptive chirurgicale
Este o metodă chirurgicală de întrerupere a fertilităţii la cererea femeii sau a bărbatului. Eficienţă: 98-99,5% (la sterilizare feminină, în funcţie de tehnica folosită şi timpul scurs de la intervenţie) 96-99,9% (la sterilizare masculină, în funcţie de timpul scurs...
Metode Contraceptive Naturale
Naturale Sunt metode de identificare a perioadei fertile a ciclului menstrual. Eficienţă: 75-99% (depinde de corectitudinea folosirii şi de metoda utilizată) Acţiune: Ajută femeia să ştie care sunt zilele fertile din ciclul ei menstrual. Pentru prevenirea sarcinii,...
Steriletul
Un mic dispozitiv din plastic şi cupru, prevăzut cu două fire flexibile, care se introduce în uter. Eficienţă: 98-99,4% Acţiune: Acţionează în principal prin producerea unei modificări chimice care dăunează spermatozoizilor şi ovulului, înainte de a se putea întâlni....
Dezvoltarea la Fete
Pubertatea Începe între 8 - 12 ani şi se termină în jurul vârstei de 16 ani. Creşterea completă durează aproximativ 3 - 5 ani. Debutul pubertăţii se face la fete cu 2 ani mai dvreme decât la băieţi. Fetele se nasc cu sisteme osoase şi nervoase ceva mai mature şi...
0 Comments