proiecte-structurale.ro - 5 mai 2014

05-05-2014

Molipsește-te și tu… de atitudinea bazată pe egalitate care te face să strigi EVRICA!

Alexandru DRĂGOI

Proiect de succes: EVRICA - Educație pentru Viață și Responsabilizare Individuală prin programe de Cetățenie Activă pentru tinerii din RomâniaEste o plăcere să ai șansa să strigi în fiecare zi Evrika! Evrika! Pentru entuziasmul în folosirea acestor cuvinte, Arhimede a rămas în istorie. Pentru tineri această bucurie ar trebui să fie mai intensă, însă în multe cazuri ea este diminuată de educația formală din sistemul românesc. Einstein spunea că „educația formală ucide creativitatea.” Este o formulare dură, dar suntem mai eficienți în înțelegerea lumii din jurul nostru atunci când avem o cheie de lectură bazată pe realism.

Într-o lume în care armele tind să devină din ce în ce mai mari, mai costisitoare și mai sofisticate, uităm în permanență că una dintre cele mai la îndemână este educația. Mandela spunea că educația este cea mai puternică armă care poate fi folosită pentru a schimba lumea. Nu putem fi acuzați de idealism dacă considerăm că schimbarea lumii prin educație e întotdeauna pozitivă. Astăzi avem ocazia să strigăm din nou EVRICA în fața proiectului de educație nonformală implementat de Fundația Tineri pentru Tineri. Proiectul EVRICA – Educație pentru Viață și Responsabilizare Individuală prin programe de Cetățenie Activă pentru Tinerii din România a fost finanțat prin POSDRU, Axa 1 Educație și Formare – Educație și formare inițială. Proiectul a fost implementat în 265 de unități școlare și a angrenat peste 23.000 de elevi, 800 de cadre didactice și alți 125.000 de tineri, în plus față de grupul țintă, prin campania de conștientizare.

Pentru a afla mai multe despre proiect, săptămâna aceasta am discutat cu managerul de proiect, domnul Mihai Diaconiuc. Proiectul gravitează în jurul programului Educație pentru Viața de Familie. Această inițiativă are la bază conceptul de educație între egali: „Aceste programe sunt cosiderate a fi o modalitate de formare a noilor lideri, lucru observat în baza experienței de peste 20 de ani în această abordare, iar programul Educație pentru Viața de Familie este considerat un model de bună practică la nivel internațional de către Fondul ONU pentru Populatie (UNFPA).” Aflate sub cupola principiilor educației nonformale, programele de educație între egali au apărut ca și răspuns la întrebarea: Cum abordăm anumite teme sensibile pentru tineri și pentru relația dintre tineri și familia acestora? În cazul acestui proiect vorbim despre tineri care au nevoie de informații în sănătatea reproducerii și sexualitate: „Studiile arată că 48,8% dintre tineri se informează despre acest subiect important pentru viața lor de la prieteni/apropiați/rude, dar care nu au întotdeauna informații corecte și contribuie la alimentarea și propagarea miturilor care circulă în societate.” Pentru a elimina jena și dificultățile care apar de cele mai multe ori în discuțiile dintre tineri și adulți, acest program oferă o alternativă - un „egal” (elev/student) instruit și pregătit cu informații și tipare de comportament, precum și abilități de comunicare.

Nu este ușor să oferi educație. Nu este ușor să-i faci pe tineri să fie receptivi la mesajul pe care vrei să-l transmiți. Acesta trebuie îmbrăcat și cosmetizat pentru a targeta cu ușurință grupurile de tineri. Educația se construiește prin parteneriate! Nu este atât de greu să realizezi parteneriate, ci este dificil să le faci să fie sustenabile. Triada părinți-profesori-tineri este construită după această logică. În cazul acestui proiect, „cu excepția unor situații foarte rare, părinții sunt de acord cu și susțin participarea tinerilor elevi la program și la temele abordate, aceștia fiind informați încă de la început referitor la participarea copiilor lor și solicitându-se confirmarea scrisă și semnată. Pentru a colecta informații despre opinia părinților organizăm ”ședințe cu părinții”(…) iar mesajele pe care le primim ne îndeamnă să abordăm și alte teme precum: consumul de alcool, tutun, droguri, managementul timpului, orientare profesională.”

A doua verigă a acestei ecuații sunt cadrele didactice. Programul implementat de Fundația Tineri pentru Tineri se derulează încă din 1993 și s-a extins treptat în 15 județe. „Cadrele didactice sprijină inițiativa și apreciază constanța programului, care este dezvoltat astfel încât să poată acoperi curricular un semestru întreg de școală.”

La sfarsit, trebuie trecem în revistă și rezultatele la nivelul tinerilor implicați, indiferent că vorbim despre elevi sau voluntari. 95% dintre elevii care au fost implicați în program și-au îmbunătățit performanțele școlare, iar nivelul de cunoștințe al elevilor a înregistrat o creștere globală de 30%. În ceea ce privește munca depusă de voluntari, numărul de ore de voluntariat desfășurate este de peste 51.000 de ore. Un asemenea număr este dificil de înțeles și cuantificat. Aceste ore echivalează cu 5 călătorii dus-întors între Pământ și Marte (media distanței dintre cele două planete este de peste 200 de milioane de kilometri).

Fiecare minut petrecut în slujba educației este o realizare! Atunci când petreci 51.000 de ore, adică aproximativ 2100 de zile sau altfel spus 5,8 ani, în fața acestui tăvălug al numerelor și al timpului barierele cad mult mai ușor, iar relațiile se consolidează. Se spune că Roma nu a fost construită într-o zi, dar comunitățile se construiesc chiar și mai greu decât un oraș. Trebuie să avem răbdare!

Comenteaza aici

 Username (*obligatoriu)

 Email (*nu se va afisa)

 Website (*optional)